Readers lagi penting dari Follower kan :)

  22 comments    
categories: ,


assalamualaikum dan selamat pagi isnin semua

sekarang ini semua blogger gilakan follower. jika follower ramai, adakah ia memuaskan hati korang? bagi blogger baru, mungkinlah tetapi bagi mereka yang dah lama, bukan follower yang dikejarkan..okay jujur aku cakaplah dulu pun aku pun giler kentang giler follower juga, masuk blog orang, suruh orang follow blog kita, tetapi bila dah lama,,tapi takdelah lama sangat berblog nie baru setahun..aku dah tak buat benda macam tue melainkan kalau aku masuk segmen atau giveaway dan contest yang melibatkan follower dan reades..so, sekarang ini, persoalan yang bermain difikiran aku kini ialah ”antara follower atau reader mana satu yang penting ?” .


ok, jika blog korang ada follower 1ribu atau 2ribu 3 ribu lah kan, mesti bangga kan?.tetapi korang tengok entri yang korang post, dapat berapa banyak komen?mungkin ada blog yang mempunyai reader yang setia, tak kurang juga ada yang tak ada reader langsung.kadang-kadang bila blogwalking kat blog yang baru 2 bulan  ada nie follower dah beribu-ribu tapi bila tengok entry takde plak yang komen..


macam  blog aku nie bukan lah blog yang bagus-bagus sangat, kalau komen pun ada lah 6, 8 lebih kurang macam tue lah..tapi dah kira ok daripada tak ada langsung kan. so, sekarang ini, cuba korang duduk diam2 dan fikirkan balik, matlamat korang berblog ni, untuk dapatkan follower atau reader?


niat mula-mula aku berblog dulu memang nak kumpul follower je..bayangkan dalam 1 hari aku duk sibuk suruh orang follw blog aku..padahal kalau aku jadi orang tue aku rasa blog aku nie tak de pun yang menarik untuk difollow..jika kita ramai follower tetapi tiada reader, tiada guna kita post entry banyak-banyak..betul tak??


maknanya sekarang readers tue sebenarnya yang memberi nyawa pada blog kita. follower memang kita boleh cari tetapi reader yang setia memang sangat-sangat tersangat lah susah untuk didapati. follower datang dan pergi,,hanya reader akan sentiasa melekat dengan kita...lebih senang dan setia dengan kita..tapi ini bagi pendapat aku..pendapat korang macam mane pulak ye..

22 comments:

  1. kejar follower nanti tak ada siapa nak baca entry lagipun sekarang ramai blogger kurang mesra ^_^
    pendapat yaya macam itu

    ReplyDelete
  2. @nadia farhana

    betul tue..kebanyakan oarang suka kejar follower berbanding readers

    ReplyDelete
  3. saya pon ade fikir mcm tu jugakk !! :D
    buat ape byk followers tpi readers blog kita tk de kan ? sy lebih suka readers byk dri followers, tpi skang nie rmai yg mementingkan followers berbanding readers . huhu .

    ReplyDelete
  4. saya nak kejar dua2. hehehe.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete
  5. @NasZ

    kalau orang femes macam naz boleh lah kejar dua2 kan..kita tak femes nak readers je...

    ReplyDelete
  6. betol tuh..mase mule2 je kejar followers..skrng nie da xtgk list follower, msty tgk comment dlu..kite akn lebih appreciate reader drpd follower :)

    ReplyDelete
  7. Sokong one hundred percent :-D

    ReplyDelete
  8. reader pun penting...follower pun pentg jgk...
    sama2 penting..
    istilah biasa kita dgr..
    I'M FOLLOW YOU,ANd YOU FOLLOW ME BACK...

    ReplyDelete
  9. @farah.fauzi

    yeeee betulll..klu sig in mesti nak tenggok ade tak orang commet entry kita kan hehehe..rasa dihargai gitu...

    ReplyDelete
  10. @Nurul Nadia

    hehe betul betul kalau tak takkan lah ade "I'M FOLLOW YOU,ANd YOU FOLLOW ME BACK." kan kan

    ReplyDelete
  11. Mai suke buat kawan baru dgn blog, alhamdulillah , bnyk dh jadi kawan mai melalui blog..hehehehe

    ReplyDelete
  12. @CikMai

    betul..sebab kita selalu baca blog dorang so sedikit sebanyak kita tahu tentang dorang..
    selamat berkenalan CikMai

    ReplyDelete
  13. huhuhu... mmg ramai akak tgk giler carik followers..isk3...
    readers a.k.a frenz lg penting...kdg2 followers bukn bace pun blog yg dia follow...hik3....

    ReplyDelete
  14. @atIEsAyAnGkAmU

    kebanyakkan yang baru-baru,,dorang excited nak cari kenalan..sebab tue dorang ingat follower lagik penting..

    ReplyDelete
  15. agree. kita sama. sakan nak kejar follower byk, dulu sekarang dah tak peduli. sbnarnya, lagi seronok kalau tgk komen banyak sbb dari situ kita tahu penulisan kita berkesan, daripada follower berkepuk2 tapi entry merepek :)

    ReplyDelete
  16. @Ety

    nie buat sayang kat Ety ney..setuju kan kan kan :D

    ReplyDelete
  17. btol tu..follower ramai tp komen kt entry sikit je. T_T

    ReplyDelete
  18. hahahhaa..kan..kan,..;p
    xpa klu rmi followers tu semanagt sikit nk berentry...biarpun xdak org nk baca..sedih,...T_T hahaha..apapun mmg susah nk cri readers berbanding follower..:p

    ReplyDelete
  19. @Cik Lyeen

    hehehe betul-betul..follower penting tapi readers lagi penting..

    ReplyDelete

Thank you for taking your time to leave what your thoughts! Will respond as soon as possible!