Gempa bumi bermagnitud 8.9 gegar Aceh

  No comments    
categories: 

Gempa bumi dengan magnitud setinggi 8.9 skala richter telah berlaku di bawah laut wilayah utara Aceh Indonesia. Gempa bumi itu mencetuskan amaran tsunami di seluruh Lautan Hindi. Pusat Amaran Tsunami Pasifik berkata ia tidak lagi diketahui sama ada tsunami akan berlaku, tetapi anda dinasihatkan supaya tidak menghampiri kawasan persisiran pantai. Pengkaji Geologi Amerika Syarikat, yang mendokumenkan gempa di seluruh dunia, berkata gempa bumi Aceh berpusat 33km (20 batu) di bawah laut kira-kira 495km dari Banda Aceh adalah yang terkuat setakat ini


Sutopo menjelaskan, peringatan tsunami tersebut sebagai dampai gempaberkekuatan 8,9 skala Richter pada pukul 15.38.29 pada kedalaman 10kilometer atau 364 km barat daya Daerah Simeulue. Gempa bumi susulan dengan kekuatan 8.5 SR kembali menggoyang Aceh pada pukul 15.38.33. "Saatini, kami masih terus melakukan koordinasi dengan badan penanggulanganbencana daerah (BPBD) tempatan," katanya.
Menurut dia, pihaknya masih kesulitan melakukan koordinasi kerana beberapapihak di daerah sukar dihubungi. "Namun, BNPB juga telah melakukan kenalandengan TNI," katanya.


sumber


0 jejari comel:

Post a Comment

Thank you for taking your time to leave what your thoughts! Will respond as soon as possible!