saketkah aku???

  No comments    


saketny kepala!!!aku da saket kepala nie an dekat seminggu da tao..jap2 je dye baek..jap2 saket kt blakng tengkuk,,jap2 sblah kanan jap sebelah kiri..mlm td bley plak dye sakit tyme aku ngh tido..dye pnye saket adoiii bukan maen lagi tao..aku ase na hentak je kepala aku kt dinding..berdenyut2 can jantung plak..aku nie migraine ke??tadi pas mkn aku usha2 la tentang migraine nie last2 aku jumpa symtom2 dye..

  • Sakit kepala yang berdenyut-denyut, lazimnya hanya berlaku pada sebelah kepala sahaja. kadang-kadang terasa di belakang biji mata atau di belakang kepala ataupun di bahagian tengkok. Selalunya kesakitan berpanjangan selama 6-48 jam.
  • Rasa mual dan sometimes muntah.
  • Rasa sejuk, letih dan kebas-kebas.
  • Sensitif terhadap cahaya ataupun bunyi bising.Bunyi bising pun akan mengakibatkan migraine bertambah teruk .T_____T
  • Berpeluh-peluh.
Migraine akan menyerang apabila:

  1. Tekanan-tekanan emosi ataupun tekanan fizikal.
  2. Makanan – Coklat, makanan yang mengandungi MSG (monosodium glutamate), makanan yang mengandungi tyramine seperti ayam, kekacang.
  3. Daging yang mengandungi nitrates seperti sosej dan salami.
  4. Bawang besar, mentega kacang, produk susu.
  5. Persekitaran – bau-bauan seperti minyak wangi, bunyi bising, missed meals, pertukaran masa tidur, pertukaran hormon seperti haid dan hamil, merokok atau asap rokok.
aku ase maybe aku ne pyakit nie tapi still confused ag..so jln penyelesaiany aku kena la g jmpa doktor an untuk kepastian..nanti xad la aku tertanye2 asal la dok saket kepala jek..






0 jejari comel:

Post a Comment

Thank you for taking your time to leave what your thoughts! Will respond as soon as possible!