Banyaknya hujan...tapi tau ke??

  2 comments    
categories: , , ,
assalamualaikum..

tetiba rasa na share sumting kat korang..agak menarik tapi itu yang aku rasa..tak tau lah orang lain kan..lain orang lain citarasa..cuba korang teka..hujan ada bape jenis??1 je?? salah..2 je??salah jugak hee..masa aku study dulu aku ada amek modul hidrologi..kebanyakan dalam silibus modul nie berkisar tentang alam sekitar contoh macam hujan..sebenarnya hujan ada beberapa jenis..itu yang aku tahulah..tak tahulah kalau ada lebih dari itu..

4 jenis hujan utama itu ialah hujan frontal,hujan orografis hujan zenit dan hujan monsun serta hujan siklonal..pelik pelik je nama hujan nie..padahal air je..tapi kadang-kadang ada jugak berlaku hujan air batu,hujan buatan serta hujan asid..jom kita lihat apa makna hujan-hujan nie..

kitaran air

Hujan Siklonal

hujan yang berlaku kerana udara panas yang naik menyertai dengan angin berputar.

Hujan Zenithal

hujan yang mana selalu berlaku dalam sekitar khatulistiwa, menyebabkan mesyuarat Utara Timur Angin Pasat dengan Tenggara Angin Pasat. Maka itu peningkatan angin dan membentuk awan gumpalan-gumpalan sekitar khatulistiwa yang menyebabkan awan menjadi tepu dan kalah hujan.

Hujan Orografis

hujan yang berlaku kerana angin yang membawa wap air yang pindah pusat.Angin itu untuk gunung, suhu udara menjadi sejuk sehingga berlaku pemeluwapan. Berlaku hujan sekitar gunung.

Hujan frontal

hujan yang berlaku apabila jisim udara yang sejuk menemui iklim berkumpul yang panas. Tempat pertemuan antara kedua-dua orang ramai menyebut di depan bidang. Kerana penyaman udara lebih berat berkumpul lebih di bawah.Sekitar ini di depan bidang sering berlaku hujan lebat yang menyebut hujan frontal.

Hujan monsun atau hujan bermusim

hujan yang berlaku kerana Angin Musim (Angin monsun). Keberlakuan punca Angin monsun ialah kerana kewujudan pergerakan tahunan tiruan Matahari antara Garis Balik North and Garis Balik South. Di Indonesia, hujan monsun berlaku Oktober hingga April. Manakala dalam kawasan Asia Timur berlaku Mei hingga Ogos. Kitaran monsun ini yang menyebabkan kewujudan musim tengkujuh kemarau.

Hujan air batu

Hujan air batu nie terbentuk apabila arus angin yang kuat membawa bersama titisan air ke lapisan atmosfera yang cukup tinggi untuk titisan air tersebut membeku.Ketulan air batu terbentuk apabila semakin banyak titisan air batu membeku menyebabkan saiznya menjadi besar.Salah satu proses pembentukannya adalah melalui kondensasi wap air yang terlalu sejuk di atmosfera pada lapisan di atas freezing level. Air batu yang terjadi dengan proses ini biasanya berukuran besar. Disebabkan itulah, semasa ia turun ke aras yang lebih rendah, suhu relatif panas tidak berupaya mencairkan ketulan ais ini sepenuhnya.Hujan air batu juga dianggap sebagai ‘natural hazard’ atau tabi’i yang akan berlaku dan tiada sebarang konotasi lain meskipun ketulan air batu boleh membahayakan orang dan persekitaran. Di negara yang mengalami iklim sejuk turut mengalami hujan air batu. Namun keadaan ini disebut ‘sleet’ iaitu kejadian hujan yang turun berserta salji atau lebih dikenali dengan nama hujan ais.

terdapat juga laporan menyatakan terdapat proses lain yang menyebabkan hujan batu adalah riming, di mana wap air terlampau dingin cenderung tertarik ke permukaan benih-benih air batu. Disebabkan terjadinya proses embun secara tiba-tiba maka terjadilah air batu dengan ukuran yang besar. Sementara itu, faktor daripada Taufan Ketsana juga memberi kesan sampingan ke atas keadaan cuaca di Semenanjung Malaysia ketika kejadian.Ini menyebabkan ketulan air batu tersebut menjadi berat dan terpengaruh dengan tarikan graviti bumi hingga menyebabkan bebola ais tersebut jatuh ke bumi. Semakin kuat angin, maka semakin besar saiz bebola air batu akan terbentuk.Namun, cuaca sejuk dan hujan juga bukan menjadi punca terjadinya hujan air batu. Keadaan landskap seperti kawasan berbukit juga antara faktor penyebab arus angin menolak lebih kuat titisan air naik ke lapisan atmosfera yang tinggi. Disebabkan Malaysia merupakan negara beriklim khatulistiwa, dan musim tengkujuh sering melanda negara ini pada setiap tahun, jadi peluang untuk mengalami hujan air batu juga adalah sangat tinggi.

Hujan Buatan

Sering keperluan air tidak mencukupi dari hujan semula jadi.Jadi orang mewujudkan satu teknik meningkat hujan dengan menyediakan rawatan dalam awan.Rawatan ini dipanggil hujan buatan (pembuatan hujan), atau sering dipanggil pembenihan awan (penyemaian awan).Hujan buatan ialah satu usaha manusia untuk meningkatkan pemendakan jatuh secara semula jadi dengan mengubah proses-proses fizikal yang berlaku di dalam awan.

Proses-proses fizikal yang boleh diubah termasuk pelanggaran dan percantuman proses-proses (pelanggaran dan coalescense), proses pembentukan ais (penukleusan ais).Jadi adalah jelas bahawa hujan buatan tidak mencipta sesuatu daripada tiada apa-apa. Untuk memohon usaha memerlukan ketersediaan hujan buatan mengeruhkan yang mempunyai satu kandungan air mencukupi, jadi hujan boleh berlaku kepada tanah. Bahan-bahan yang digunakan dalam hujan buatan dipanggil anak benih bahan.Biasanya mempunyai peringkat lebih tinggi hujan asid pH 6. Hujan di bawah pH 5.6, dianggap hujan asid.

Hujan Asid

Hujan asid terjadi apabila kandungan sulfur dioksida dan nitrogen oksida meningkat dalam udara.Pertambahan kedua-dua sebatian adalah diakibatkan oleh sumber-sumber pencemaran seperti asap industri dan bahan cemar kenderaan bermotor.Biasanya air hujan yang bersih adalah bernilai di antara pH 5.6- 6.0.Air hujan yang mempunyai nilai pH kurang daripada 5.6 adalah dianggap berasid.Ramai orang menganggap yang bau ialah dianggap akan dicium dalam sebagai hujan atau satu keharuman menyenangkan.Sumber bau ini ialah petrichor, minyak dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan, maka terserap batu-batu dan tanah , dan kemudian dilepaskan ke dalam udara apabila ia hujan.

2 comments:

  1. salam...


    banyaknye jenis hujan ni...dapat tambah ilmu kat sini =)

    ReplyDelete
  2. Heee aah bnyak sebenarnya..
    ingat 1 jenis je kan..

    ReplyDelete

Thank you for taking your time to leave what your thoughts! Will respond as soon as possible!